فهرست

معرفی

تاریخچه

مؤلفه­ های اجتماعی سلامت همانند تحصیلات و سواد بهداشتی، دسترسی و استفاده از خدمات بهداشتی اولیه، مراقبت از سلامت خود و حمایت های اجتماعی و ... نسبت به عوامل بیولوژیک در سلامت و تندرستی انسان نقش بیشتری دارد. با توجه به اهمیت این مولفه ها، هدفمند شدن پژوهش ها و نیز کشف حقایق علمی و بهره مندی از آن در جهت حل مشکلات امور بهداشتی و درمانی، همچنین در راستای اهداف معاونت پژوهشی دانشگاه، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر برسلامت تشکیل گردید، تا رسالت اصلی خود را، که توجه به این عوامل تعیین کننده و نیاز های اساسی می باشد، با انجام تحقیقات مختلف در جامعه و تولید دانش مورد نیاز در حفظ و ارتقاء سلامت عمومی جامعه به انجام رساند.

مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در خرداد ماه سال 1391 ، با تکمیل اعضای هیات موسس خود و با اخذ موافقت اصولی شروع به فعالیت به صورت رسمی نموده و  ضمن پیگیری فعالیت های گذشته، برنامه‌ های قابل توجهی را نیز در دستور کار خود قرار داده است. همچنین یادآور می گردداین مرکز از همکاری با سایر سازمان­ها، مراکز تحقیقاتی و افراد علاقمند به پژوهش در حوزه عوامل موثر بر سلامت و ارتقاء آن استقبال می نماید.

ماموریت

مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت  دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بابل به منظور گسترش دانش در زمینه مرتبط با بهداشت و سلامت جامعه، ایجاد انسجام در کلیه فعالیت های پژوهشی در این حیطه، انجام تحقیقات کاربردی و بازآموزی نیروی انسانی مورد نیاز با ایجاد دوره‌های آموزشی و برگزاری کارگاه های مختلف و با اهداف زیر تشکیل می ‌گردد.

چشم انداز

دستیابی به جایگاه برتر در زمینه تحقیقات علوم بهداشتی در کشور و شناخته شدن در سطح بین‌المللی در 10 سال آینده.

اهداف

- اولویت‌بندی مشکلات سلامت بر اساس مطالعه بار بیماری ها و انجام پژوهش‌های کاربردی و مداخله‌ای متناسب در جهت کاهش بار بیماری ها و کنترل عوامل خطر

- انجام پژوهش‌های کیفی در حوزه سلامت

- انجام پژوهش درخصوص بهداشت و سلامت خانواده (مادر و نوزاد، کودک، نوجوان، سالمندان و تنظیم خانواده و تغذیه

-  انجام تحقیقات اپیدمیولوژیک درخصوص بیماری های واگیر و غیرواگیر

- انجام پژوهش‌های زیست‌محیطی در زمینه‌های مختلف ( آب، فاضلاب، هوا، مواد غذایی و مواد زائد، پرتوها، خاک، آلاینده‌های محیطی

- انجام تحقیقات درخصوص مسائل ایمنی و بهداشت شغلی در صنایع بزرگ و کوچک

 

- انجام پژوهش درخصوص هزینه ـ اثربخشی مداخلات موجود در حوزه سلامت

- برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف در جهت ارتقاء بنیه علمی کادر پژوهشی

- برقراری ارتباط با دیگر مراکز علمی داخلی و خارجی جهت انجام پژوهش‌های مشتر و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در جهان

- انجام خدمات مشاوره‌ای در زمینه پژوهش و رهبری طرح‌های تحقیقاتی دانشجویان و کارشناسان و سایر پژوهشگران

- انتشار مجله علمی پژوهشی مرک